-
شماره رکورد
9308
-
شماره راهنما
9308م
-
پديد آورنده
رضواني، محمدعلي
-
عنوان مقاله
شطرنج ابزاري براي ارتقاي توانايي حل مسأله رياضي
-
مشخصات ظاهري
30ص.
-
چکيده
در اين مقاله ابتدا پيشينه پژوهشي در زمينه حل مسأله رياضي مرور ميشود. سپس به پژوهشهاي انجام شده براي مقايسه شطرنج بازان خبره و تازه كار و وجه تمايز آنها پرداخته ميشود. بعد نقش شطرنج در ارتقاي تفكر و استدلال منطقي و سپس تأثير آن بر افزايش توانايي هاي حل مسأله رياضي مورد بحث قرار ميگيرد. آن گاه پژوهش انجام شده كه هدف اصلي آن بررسي نقش آموزش شطرنج بر توسعه توانايي هاي حل مسأله رياضي دانش آموزان پنجم ابتدايي بود، معرفي ميشود. اين مطالعه از نوع تجربي بود و به صورت يك گروهي پيش آزمون- پس آزمون طراحي شد. در اين مطالعه 25 نفر به طور تصادفي خوشه اي از بين دانش آموزان پايه پنجم يكي از استان هاي جنوب شرقي ايران براي شركت در اين پژوهش انتخاب شدند. داده ها از طريق برگزاري پيش آزمون و پس آزمون جمع آوري شد و آزمون ها بر اساس محتواي كتاب درسي پايه پنجم ابتدايي و استراتژي هاي مورد استفاده در حل مسأله رياضي توسط گروه معلمان پايه پنجم مدرسه انتخاب شده، تهيه شد. براي مشخص كردن پايايي ابزار، از ضريب آلفاي كرونباخ استفاده شد و براي تعيين روايي ابزار، ميانگين نظر صاحبنظران، ملاك قرار گرفت. در اين پژوهش 52 جلسه آموزش شطرنج به عنوان مداخله آموزشي ارائه شد و در پايان دوره پس آزمون برگزار شد. اين مطالعه نشان داد كه نقش آموزش شطرنج بر توسعه توانايي هاي حل مسأله رياضي دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي مثبت و معنادار است. بدين سبب پيشنهاد ميشود كه از ظرفيت هاي مختلف برنامه درسي و مدرسه اي از جمله فعاليتهاي فوق برنامه براي استفاده از شطرنج به عنوان ابزاري براي ارتقاي توانايي هاي حل مسأله رياضي دانش آموزان دوره ابتدايي بهره گيري شود.
-
توصيفگر فارسي
حل مسأله رياضي , استراتژي حل مسأله و شطرنج , دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي , توانايي حل مسأله
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
شاپا
12351735
-
وضعيت نشر
تهران موسسه پژوهشي برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي
-
سال
1394
-
ماه
بهار
-
شماره سريال
53
-
صفحه
131-160
-
لينک به اين مدرک :