-
شماره رکورد
9312
-
شماره راهنما
9312م
-
پديد آورنده
زين آبادي، حسن رضا
-
عنوان مقاله
تأملي بر مشكلات مديران تازه كار در مدارس ابتدايي: يافته هاي يك پژوهش تركيبي
-
مشخصات ظاهري
23ص.
-
چکيده
پژوهش حاضر با رويكردي تركيبي مشكلات مديران تازه كار مدارس ابتدايي شهر كرج را مورد بررسي قرار داده است. در بخش كيفي با استفاده از روش نمونه گيري هدفمند و گلوله برفي 42 نفر خبره انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. پس از تحليل محتواي مصاحبه هاي انجام شده 66 مشكل كيفي شناسايي و در 5 بعد شامل مشكلات روان شناختي، مشكلات بين فردي، مشكلات ناشي از كمبود مهارت و تخصص در مديريت مدرسه به طور كلي، مشكل ناشي از كمبود مهارت و تخصص در امور مرتبط به تدريس، و مشكلات ناشي از كمبود حمايت تقسيم بندي شد. در بخش كمي نيز پرسشنامه اي بر اساس يافته هاي بخش كيفي، تهيه و توسط 163 مدير تازه كار تكميل شد. از تحليل عاملي تأييدي، بر ارزش مناسب الگوي اندازه گيري متغير مشكلات مديران تازه كار با داده ها در اين بخش استفاده شد. نتايج آزمون خي دو نشان داد كه در هر يك از مشكلات، تفاوت معناداري بين فراواني مشاهده شده و فراواني مورد انتظار وجود دارد. همچنين آزمون فريدمن مشكلات هر بعد را به طور معناداري، به لحاظ اهميت رتبه بندي كرده است. نگراني از تفويض اختيار به معلمان، توانايي كم در برقراري تعامل اثربخش، نداشتن تخصص و تجربه ناكافي در مديريت مالي، اطلاع كم در مورد روشهاي جديد ارزشيابي، همكاري و حمايت كم از جانب والدين و نهادهاي بيروني به ترتيب از جمله مهمترين مشكلات در هر بعد است. نتايج اين بخش به طور كامل يافته هاي بخش كيفي را در مقياسي وسيع تر تأييد ميكند. به طور كلي نتايج پژوهش حاضر اهميت شناسايي مشكلات و همچنين لزوم راهنمايي مديران تازه كار را مورد تأكيد قرار ميدهد.
-
توصيفگر فارسي
مديران تازه كار -مشكلات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
شاپا
12351735
-
وضعيت نشر
تهران موسسه پژوهشي برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي
-
سال
1394
-
ماه
تابستان
-
شماره سريال
54
-
صفحه
61-83
-
لينک به اين مدرک :