تحليل محتواي مجله رشد دانش آموز بر اساس الگوي خلاقيت پلسك
مشخصات ظاهري
19ص.
يادداشت - جزئيات
چكيده
اين پژوهش به منظور تحليل محتواي مجلة «رشد دانش آموز » بر اساس «الگوي خلاقيت پلسك »
انجام شده است. روش پژوهش كيفي از نوع «تحليل محتوا » است. جامعة آماري تحقيق شامل همه
شمار ههاي مجلة رشد دانش آموز در شش ماه اول سال تحصيلي 97 - 1396 بوده است كه به روش
تمام شماري به عنوان نمونة تحقيق انتخاب شدند. ابزار اندازه گيري تحقيق با توجه به طرح كدگذاري
چ كليست وارسي محتوا بود كه بر اساس الگوي خلاقيت پلسك ساخته شد و از ضريب پايايي
قابل قبول ) 80 / 0( برخوردار بود. نتايج تجزي هوتحليل داد هها با استفاده از روش «آنتروپي شانون »
نشان مي داد، در محتواي رشد دانش آموز تا حدودي «اصل توجه » و مؤلفه هاي آن مدنظر قرار گرفته
است. در رابطه با «اصل گريز » نيز يكي از ابعاد، يعني «توجه به جزئيات » رعايت شده است. اما
به ساير مؤلفه هاي اصل گريز، مثل «كوچ كنمايي « ،» بزر گنمايي « ،» معكو سسازي « ،» جايگزيني ،»
«انعطاف » و «تقويت »، توجه چنداني نشده است. «اصل تحرك در عمل » نيز ضريب اهميت بسيار
پاييني را در رشد دانش آموز به خود اختصاص مي دهد. ب هطوركلي، در مجلة رشد دانش آموز ميزان
رعايت مؤلفه هاي الگوي خلاقيت پلسك بسيار كم بوده است و هماهنگي لازم در رعايت اكثر مؤلفه ها
و در همة ابعاد وجود ندارد.
توصيفگر فارسي
خلاقيت , رشد دانش آموز , تحليل محتوا , الگوي خلاقيت پلسك , اصل توجه , اصل گريز