-
شماره ركورد
844
-
پديد آورنده
شكيب نيا، اعظم
-
عنوان مقاله
اثربخشي آموزش جهت يابي و حركت بر افزايش خودكارآمدي و ابراز وجود دانش آموزان با آسيب بينايي
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسي اثربخشي آموزش جهت يابي و حركت بر افزايش خودكارآمدي و ابراز وجود
كودكان و دانش آموزان با آسيب بينايي انجام شده است.
روش: اين پژوهش از نوع شبه آزمايشي با پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري شامل دانش آموزان
1398 بود كه از بين آنان 26 دانش آموز پسر با آسيب بينايي - با آسيب بينايي مشغول به تحصيل در سال تحصيلي 1397
حجم نمونه آماري پژوهش را تشكيل داد كه در دو گروه گواه ) 13 نفر ( و آزمايشي ) 13 نفر ( مورد بررسي قرار گرفتند. براي
بررسي خودكارآمدي و ابراز وجود به ترتيب از مقياس خودكارآمدي شرر ) 1982 ( و پرسشنامه ابراز وجود گمبريل وريچي
1982 ( استفاده شد. آموزش جهت يابي و حركت نيز با استفاده از كتاب راهنماي جهت يابي و تحرك سازمان آموزش (
و پرورش استثنايي در 8 جلسه صورت گرفت. براي تحليل نتايج از آمار توصيفي و سپس تحليل كواريانس چندمتغيره
استفاده شد. )MANCOVA(
يافته ها: يافته ها نشان داد كه برنامه ي جهت يابي و حركت موجب افزايش خودكارآمدي گروه آزمايشي در مقابل گروه
گواه شد. اين برنامه همچنين موجب افزايش ابراز وجود گروه آزمايشي در مقابل گروه گواه شد و مهارت هاي جهت يابي
و حركت به طور چشمگيري در گروه آزمايشي نسبت به گروه گواه بهبود يافت.
نتيجه گيري: نتايج پژوهش نشان داد، با آموزش جهت يابي و حركت مي توان خودكارآمدي و ابراز وجود كودكان و
دانش آموزان با آسيب بينايي را افزايش داد و به بهبود شرايط زندگي آنها كمك كرد.
-
توصيفگر فارسي
ابراز وجود , جهت يابي و حركت , خودكارآمدي , دانش آموزان با آسيب بينايي
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
تعليم و تربيت استثنايي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1400
-
دوره
21
-
جلد
4
-
شماره سريال
164
-
صفحه
55-60
-
ماه
مهر و آبان
-
لينک به اين مدرک :