-
شماره ركورد
980
-
عنوان مقاله
طراحي و اعتباريابي الگوي كوچينگ بر مبناي نظرية انتخاب در دانشگاه فرهنگيان
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
توانايي مربيگري دانشجومعلمان در محيط آموزشي صلاحيتي اساسي براي هر معلمي است. هدف از
پژوهش حاضر طراحي و اعتباريابي الگوي مربيگري بر مبناي نظرية انتخاب در دانشگاه است. اين پژوهش
از نوع آميختة متوالي بود و در دو بخش كيفي با رويكرد داد هبنياد و بخش كمّي به روش زمين هيابي انجام
شد. بخشِ كيفي شامل مصاحبه با استادان دانشگاه است كه طبق اصل اشباع نظري، با استفاده از روش
نمون هگيري هدفمند ) N :360 (، انجام شده است و بخش كمّي طبق فرمول كوكران بود و گروه هدف 360
نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگيان بودند. در اين مرحله از روش نمون هگيري چن دمرحل هاي استفاده
شد. براي جم عآوري دا د هها در بخش كيفي از روش سندكاوي و مصاحب ههاي نيم هساختاريافته و در بخش
كمّي از پرس شنامة محق قساخته بهر هگيري شد. شيوة تجزي هوتحليل داد هها در بخش كيفي كدگذاري
باز، محوري و انتخابي با نر مافزار مك سكيودا و با رويكرد تحليل مضمون صورت گرفت و در بخش كمّي
از تحليل عاملي اكتشافي و تأييدي استفاده شد. بر اساس نتايج، الگوي مربيگري شامل 2 بُعد مربيگري
شخصي و مربيگري آموزشي و 7 مؤلفة اصلي شامل كشف خود، هد فگذاري هوشمند، جس توجوگري
و پيگيرماندن در كار، رابط هسازي، آموزش و ايجاد دانش، محي طسازي، اثربخشي و نفوذ است. در اين
پژوهش 35 شاخص براي الگوي مربيگري ارائه شد. درنهايت ابعاد و مؤلف ههاي اصلي الگوي مربيگري
بر مبناي نظرية انتخاب مشخص شد. مشخص شد كه الگوي ارائ هشده برازش مناسبي دارد و ساختار
عاملي مفروض آن تأييد شد.
-
توصيفگر فارسي
كوچينگ (مربيگري) , نظرية انتخاب , اعتباريابي , تحليل عاملي اكتشافي و تأييدي
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1401
-
دوره
21
-
جلد
1
-
شماره سريال
81
-
صفحه
113-138
-
ماه
بهار
-
لينک به اين مدرک :