-
شماره رکورد
9304
-
شماره راهنما
9304م
-
پديد آورنده
مصرآبادي، جواد
-
عنوان مقاله
فراتحليل روابط راهبردهاي يادگيري و عملكرد حل مسأله رياضي
-
مشخصات ظاهري
22ص.
-
چکيده
در اين پژوهش كه با بهره گيري از روش فرا تحليل انجام گرفته به تركيب عددي نتايج پژوهش هاي انجام شده در كشور، در زمينه رابطه راهبردهاي يادگيري با عملكرد حل مسأله رياضي فراگيران پرداخت شده است. جامعه آماري فراتحليل پژوهشهاي در دسترس مرتبط با رابطه راهبردهاي يادگيري با عملكرد حل مسأله رياضي در داخل كشور است كه در بين سالهاي 1369 تا 1389 منتشر شده اند. بر اساس ملاك هاي تعريف شده ورود و خروج پژوهشهاي اوليه و نيز تحليل حساسيت، 59 اندازه اثر از 25 مطالعه اوليه مورد بررسي قرار گرفتند. بعد از بررسي ملاكهاي ورود و خروج يافته هاي كمي پژوهشهاي منتخب با نرم افزار CMA ويرايش 2، تحليل شدند. نتايج نشان داد كه راهبردهاي يادگيري بر عملكرد حل مسأله رياضي فراگيران تأثير معناداري داشته است و طبق ملاك كوهن ميزان اندازه اثر تركيبي رابطه با راهبردهاي يادگيري با عملكرد حل مسأله رياضي در حد متوسط به بالا است.بر اساس نتايج تحليهاي ناهمگني، جنيسيت و روشهاي پژوهش به عنوان متغيرهاي تعديل كننده بررسي شدند. نتايج دو آزمون t مستقل نشان داد كه اندازه اثر رابطه راهبردهاي يادگيري با عملكرد حل مسأله رياضي بين دختران و پسران تفاوت معناداري با هم ندارد، ولي اندازه هاي اثرهاي پژوهشهاي آزمايشي به طور معناداري بيشتر از پژوهشهاي همبستگي است. به طور خلاصه بر اساس نتايج اين فراتحليل ميتوان نتيجه گرفت كه آموزش راهبردهاي يادگيري و تشويق فراگيران به استفاده از اين راهبردها ميتواند بر پيشرفت تحصيلي آنها در حل مسأله درس رياضي تأثير چشمگيري داشته باشد.
-
توصيفگر فارسي
فرا تحليل , راهبردهاي يادگيري , راهبردهاي شناختي و فراشناختي , عملكرد حل مسأله رياضي
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
شاپا
12351735
-
وضعيت نشر
تهران موسسه پژوهشي برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي
-
سال
1394
-
ماه
بهار
-
شماره سريال
53
-
صفحه
34-55
-
لينک به اين مدرک :