-
شماره رکورد
9306
-
شماره راهنما
9306م
-
پديد آورنده
اميني فر، الهه
-
عنوان مقاله
درك و اشتباهات مفهومي دانش آموزان از مفهوم متغير در جبر مقدماتي
-
مشخصات ظاهري
19ص.
-
چکيده
درك مفهوم متغير، در جبر پايه اي براي درك بسياري ديگر از مفاهيم جبري است. مفهوم متغير ميتواند در موقعيت هاي مختلف، به صورتهاي گوناگون مانند مجهول خاص، عدد عمومي و در رابطه تابعي به كار رود. ماهيت انتزاعي و كاربردهاي چندگانه متغير درك آن را براي دانش آموزان دشوار ساخته است. هدف پژوهش حاضر كه توصيفي و از نوع زمينه يابي است، شناسايي علل درك اشتباه دانش آموزان از مفهوم متغير در جبر مقدماتي است. در اين مطالعه 185 نفر از دانش آموزان دختر پايه اول و دوم دوره دوم متوسطه دو ناحيه آموزشي در تهران بزرگ، به روش نمونگيري در دسترس، انتخاب شدند. داده ها از طريق يك آزمون كتبي و مصاحبه هاي نيمه ساختاري جمع آوري شد. طبق برآورد ضريب آلفاي كرونباخ، ضريب پايايي آزمون 0.811 است. نتايج به دست آمده نشان داد كه اغلب دانش آموزان، درك ناقصي از مفهوم متغير دارند و در درك متغير به عنوان عدد عمومي نيز عملكرد ضعيف تري نسبت به كاربرد متغير بهعنوان مجهول خاص و در رابطه تابعي دارند. همجنين آنها داراي اشتباهات مفهومي متعددي هستند كه شامل در نظر گرفتن متغير به عنوان برچسب يا مخفف نام اشياء در نظر گرفتن متغير به عنوان يك عدد خاص، چگونگي تعيين مقدار متغير با توجه به علامت آن، در نظر گرفتن جملات نامتشابه به عنوان جملات متشابه و نيز مثبت در نظر گرفتن جملات نامتشابه به عنوان جملات متشابه و نيز مثبت در نظر گرفتن متغير است. علاوه بر اين بسياري از دانش آموزان باور دارند كه متغيرهاي ناهمنام هيچ گاه مقادير يكسان نميپذيرند.
-
توصيفگر فارسي
مفهوم متغير , اشتباه مفهومي , جبر مقدماتي
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
شاپا
12351735
-
وضعيت نشر
تهران موسسه پژوهشي برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي
-
سال
1394
-
ماه
بهار
-
شماره سريال
53
-
صفحه
77-95
-
لينک به اين مدرک :