-
شماره رکورد
9307
-
شماره راهنما
9307م
-
پديد آورنده
غلام آزاد، سهيلا
-
عنوان مقاله
ارزشيابي رياضي دوره راهنمايي تحصيلي بر اساس نظر معلمان
-
مشخصات ظاهري
37ص.
-
چکيده
به استناد تغييرات ساختاري جديد در نظام آموزشي ايران در قالب 6-3-3 كه از سال تحصيلي 91-90 به اجرا در آمده است، تأليف جديد كتابهاي درسي نيز در برنامه كاري وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است. در راستاي اين تحولات، پژوهش حاضر به منظور دستيابي به نظرات معلمان رياضي دوره راهنمايي تحصيلي، به عنوان مجريان اصلي دوره انجام شد تا تصويري واقع بينانه و روشن از شرايط موجود در اختيار برنامه ريزان و مؤلفان كتابهاي جديد رياضي قرار دهد. ارزشيابي در اين پژوهش به معناي شناسايي وضع موجود و داوري درباره فاصله بين وضع موجود و وضع مطلوب در نظر گرفته شده است. متغيرهاي مورد مطالعه در اين پژوهش عبارتند از: ميزان آگاهي و شناخت معلمان از اهداف، محتوا و ساير عناصر برنامه درسي رياضي، نظر معلمان در مورد برنامه و كتاب رياضي، روشهاي ياددهي- يادگيري، گردش كار و فرايند تدريس معلمان و مشكلات اجراي برنامه و مواد آموزشي آن. اطلاعات مورد نياز جهت بررسي اين متغيرها از طريق پرسشنامه هاي نظرسنجي از معلمان، فرمهاي مصاحبه و جلسات هم انديشي جمع آوري شد. براي توصيف اطلاعات جمع آوري شده در اين مطالعه از روشهاي آمار توصيفي و براي تحليل استنباطي از آزمون بي پارامتري تفاوت نسبت صفت در يك جامعه با يك نسبت معين و آزمون پارامتري t و z تك نمونه اي استفاده شد. اطلاعات گردآوري شده از طريق جلسات هم انديشي و مصاحبه ها نيز پس از تحليل، مقوله بندي و تلخيص، در راستاي تكميل، توسعه و تفسير اطلاعات كمي گردآوري شده مورد استفاده قرار گرفت. يافته هاي ارزشيابي حاضر، حاكي از وجود فاصله و نا هماهنگي بين سطوح مختلف برنامه درسي رياضي دوره راهنمايي تحصيلي است. بر اساس اطلاعات گردآوري شده يكي از عمده ترين دلايل شكاف موجود ناهمخواني رويكرد و اهداف اين برنامه با واقعيت محيط هاي آموزشي شامل تخصص، فرهنگ و باور آموزشي معلمان، نياز دانش آموزان، محتواي كتابهاي درسي رياضي، روشهاي ارزشيابي، فضاي كلاس درس و زمان آموزش است.
-
توصيفگر فارسي
برنامه درسي رياضي , رياضي دوره راهنمايي تحصيلي , معلم رياضي , آموزش معلمان رياضي , توسعه حرفه اي , ارزشيابي
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
شاپا
12351735
-
وضعيت نشر
تهران موسسه پژوهشي برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي
-
سال
1394
-
ماه
بهار
-
شماره سريال
53
-
صفحه
96-132
-
لينک به اين مدرک :