-
شماره رکورد
9309
-
شماره راهنما
9309م
-
پديد آورنده
بدريان، عابد
-
عنوان مقاله
تعريف نظري سواد شيمي از نگاه مدرسان شيمي دانشگاهها و دبيران مدارس دوره متوسطه
-
مشخصات ظاهري
25ص.
-
چکيده
اين مطالعه به منظور بررسي ديدگاههاي مدرسان شيمي دانشگاهها و دبيران مدارس دوره متوسطه نسبت به مفهوم سواد شيمي انجام گرفته است. بنابراين عنصر اساسي اين پژوهش تعريف سواد شيمي است. براي اين منظور نمونه اي شامل 201 دبير شيمي متوسطه و 16 مدرس دانشگاه ﴿شيمي دان﴾ از 6 استان كشور به طور تصادفي انتخاب و در مطالعه شركت داده شدند. فرايند تعريف سواد شيمي شامل يك چارچوب كلي از تعريف هاي ارائه شده و همچنين يك محتواي ويژه براي دستيابي به سطح مطلوب سواد شيمي است كه انتظار ميرود هر دانش آموز بعد از فارغ التحصيل شدن از مدرسه به آن دست يابد. روش تحقيق توصيفي- پيمايشي است. نظرات تعداد زيادي از مدرسان شيمي دانشگاه ها و دبيران مدارس از طريق مصاحبه و پرسش نامه گردآوري شد. براي تجزيه و تحليل اطلاعات از روشهاي آمار توصيفي و آمار استنباطي ﴿آزمون T﴾ استفاده گرديد. نتايج پژوهش نشان داد كه مدرسان شيمي دانشگاه ها و دبيران مدارس از يك چارچوب مشابه براي تعريف سواد شيمي استفاده ميكنند. تعريف پيشنهادي اين پژوهش سواد شيمي را در چهار بعد محتوا، زمينه، مهارت و جنبه هاي نگرشي مورد بررسي قرار داده است. اين تعريف نوآورانه و بومي با برنامه درسي شيمي دوره متوسطه و امكانات مدارس هماهنگي دارد و در نظام آموزشي ايران قابل اجرا است و از نظر مدرسان شيمي دانشگاه ها و دبيران مدارس دوره متوسطه اعتبار بالايي دارد.
-
توصيفگر فارسي
سواد شيمي , مدرسان شيمي , تعريف بومي , برنامه درسي شيمي
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
شاپا
12351735
-
وضعيت نشر
تهران موسسه پژوهشي برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي
-
سال
1394
-
ماه
تابستان
-
شماره سريال
54
-
صفحه
7-31
-
لينک به اين مدرک :