علل اربعه از ديدگاه ابن باجه: رفع دوگانگي موجود در تمايز ماده و صورت ارسطويي
مشخصات ظاهري
39ص.
يادداشت - جزئيات
چكيده
ابن باجه در موضوع علل چهارگانه از فلسفۀ طبيعي ارسطو تبعيت كرده است اما
بهره برده است. » نظريۀ شوق طبيعي « و » منطق « در نوع تببين خود از اين علل از
تعريف ميكند و همۀ اين علل را » جنس و فصل « او علل چهارگانه را در قالب
به حساب آورده است. ابن باجه در تبيين علل چهارگانه بر » محمولات ذاتي «
وجود « و » وجود خارجي « اساس چهار شوق طبيعي، به شوق پنجمي با عنوان
اشاره ميكند كه حاكي از يك وجود خارجي در جسم و دو وجود ذهني » ذهني
به دوگانگي ،» موضوع « در محرك و متحرك است. وي با اثبات معناي دوگانۀ
مفهوم صورت ميرسد و اين مسأله در نهايت به معناي دوگانۀ آن )صورت
خارجي و صورت عقلي( منتج ميشود. در مقالۀ حاضر براهين و استدلالهاي
او در اين باره بررسي خواهد شد. مفهوم دوگانۀ صورت در آراء و انديشههاي
موجود است، ولي » صورت غيرمادي « و » صورت مادي « ارسطو به دو معناي
اشاره ندارد. » صورت معقول « شواهد حاكي از آن است كه وي بهطور صريح به
در ديدگاه ابن باجه » صورت معقول « بر اساس يافتههاي اين پژوهش، اشاره به
كاملاً مشهود است و ميتوان از اين نظر او را متأثر از انديشههاي افلاطون
دانست.
توصيفگر فارسي
ابن باجه , ارسطو , صورت مادي , صورت معقول , علل چهارگانه , ماده