-
شماره ركورد
315
-
پديد آورنده
قوامي لاهيج، سارانا
-
عنوان مقاله
سطوح مختلف آگاهي واج شناختي و رابطة آ نها با درك متن نوشتاري نوجوانان: شواهدي از دانش آموزان پايه دهم متوسطه
-
مشخصات ظاهري
28ص.
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
باوجود اهميت آگاهي وا جشناختي در خواندن در مراحل ابتدايي سوادآموزي، مطالعات نشان
داد هاند كه بعضي از دان شآموزان بعد از دورة ابتدايي و حتي بعضي از بزرگسالان باسواد، از مهار تهاي
وا جشناختي ضعيفي برخوردارند كه بر درك متن نوشتاري آ نها اثرگذار است. اين مطالعه، پژوهشي
تركيبي بود كه با هدف مقايسة عملكرد نوجوانان در انجام خرد هآزمو نهاي آگاهي هجايي، درون هجايي
و واجي و رابطة اين سطوح با درك متن نوشتاري آ نها انجام شد. بخش كيفي شامل بررسي نظري هها و
مطالعة پژوه شهاي انجا مشده در زمينة آگاهي وا جشناختي و ارتباط آن با خواندن، طراحي آزمو نهاي
آگاهي وا جشناختي و درك متن نوشتاري و بررسي روايي محتوايي آ نها؛ و بخش كمّي شامل اجراي
مقدماتي آزمو نهاي محق قساخته روي نمون هاي 30 نفره از دان شآموزان پاية دهم و محاسبة پايايي
آزمو نها )آزمون آگاهي وا جشناختي ) 76 / 0( و آزمون درك متن نوشتاري ) 80 / 0(( بود. سپس آزمو نها
روي نمونة 50 نفره از دان شآموزان پاية دهم شهرستان لاهيجان اجرا شد كه نتايج آ نها با استفاده
از آزمو نهاي غيرپارامتري فريدمن و ويلكاكسون و آزمون همبستگي اسپيرمن تحليل شد. نتايج
نشان داد كه تفاوت معن يداري بين عملكرد دان شآموزان در سطوح مختلف آگاهي وا جشناختي وجود
دارد ب هطور يكه بهترين عملكرد مربوط به سطح هجايي و ضعي فترين عملكرد مربوط به سطح درون
هجايي است. همچنين نتايج آزمون همبستگي اسپيرمن نشان داد بين آگاهي وا جشناختي با درك متن
نوشتاري همبستگي نسبتاً بالايي وجود دارد ) 77 / 0(. نتايج اين پژوهش م يتواند ياريگر برنام هريزان
آموزشي جهت طراحي محتواي مناسب آموزشي براي تقويت مهار تهاي آگاهي وا جشناختي
دان شآموزان پس از سپري كردن دورة ابتدايي در جهت تقويت درك متن نوشتاري باشد.
-
توصيفگر فارسي
آگاهي واج شناختي , درك متن نوشتاري , نوجوانان , دوره دوم متوسطه , پايه دهم
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1397
-
دوره
17
-
صفحه
95-122
-
ماه
پاييز
-
لينک به اين مدرک :