-
شماره ركورد
322
-
پديد آورنده
كشاورز، يوسف
-
عنوان مقاله
بررسي ميزان توجه به مؤلفه هاي شهروندي جهاني در آموز ش و پرورش ايران (مطالعه موردي اسناد بالادستي نظام آموزش و پرورش)
-
مشخصات ظاهري
16ص.
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
«جهان يشدن » شكل جديدي از شهروندي با عنوان «شهروندي جهاني » طرح كرده و موجب شده،
نظا مهاي آموزشي از طريق بازنگري سياس تهايشان به دنبال آماد هسازي دانش آموزان براي زندگي در جامعة
جهاني و كسب آمادگي براي مواجه با مسائل و چال شهاي آن باشند. اين پژوهش با هدف تعيين ميزان توجه
به ويژگ يهاي شهروند جهاني در اسناد بالادستي نظام آموز شوپرورش ايران انجام شده است. روش تحقيق
آن، «روش توصيفي » و از نوع تحليل محتوا و تحليل اسنادي بوده و جامعة آماري پژوهش نيز شامل اسناد
بالادستي نظام آموز شوپرورش، از قبيل «سند تحول بنيادين آموز شوپرورش « ،» قانون برنامة ششم توسعه ،»
«برنامة درسي ملي جمهوري اسلامي ايران » و «منشور حقوق شهروندي » است. براي گردآوري داد هها، از
فهرست وارسي )چ كليست( محق قساختة تحليل محتوا، بر اساس مؤلف ههاي آموزش شهروندي جهاني و
مستخرج از ادبيات نظري و سوابق پژوهش استفاده شد و روايي اين ابزار توسط چند نفر از متخصصان اين
حوزه تأييد و نيز مقدار پايايي با استفاده از «فرمول توافق درصدي نئوندروف %80 » به دست آمد. يافت هها
حاكي از آن است كه به شهروند جهاني آ نطور كه بايد و شايد توجه نشده و ضروري است سياس تگذاران
نظام آموزشي، توجه بيشتري به اين مقوله داشته باشند. چراكه حل مسائل جهاني مستلزم تحقق ه مزمان
عضويت، تأمين حقوق، تعيين وظايف و مسئولي تها و تحقق مشاركت جهاني است كه صرفاً از طريق نهادينه
شدن «شهروندي جهاني » ب هعنوان شهرونداني آگاه، فعال و مسئولي تپذير در اجتماع شهري و فراتر از آن،
در جامعة ملي و جهاني، ممكن خواهد شد.
-
توصيفگر فارسي
شهروند جهاني , آموزش شهروندي , نظام آموزش و پرورش , سياست گذاري آموزشي , جهاني شدن
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1397
-
دوره
17
-
شماره سريال
68
-
صفحه
91-106
-
ماه
زمستان
-
لينک به اين مدرک :