طراحي الگوي اخلاق حرفه اي معلمان: يك مطالعه آميخته
مشخصات ظاهري
28ص.
يادداشت - جزئيات
چكيده
وجود اخلاق در آموز شوپرورش باعث رشد، تعالي و بالندگي آموز شوپرورش و ب هتبع آن كل
كشور م يشود. پژوهش حاضر با استفاده از رويكردهاي آميختة اكتشافي به شناسايي ابعاد و نشانگان
تشكي لدهندة اخلاق حرف هاي معلمان و رعايت آن م يپردازد. داد ههاي كيفي با استفاده از مصاحبه
نيم هساختاريافته از 16 نفر مطلعان كليدي و داراي تجربة زيسته در حوزة اخلاق حرف هاي معلمان
كه از طريق نمون هگيري هدفمند و روش گلولة برفي شناسايي شده بودند گردآوري شد. يافت ههاي
كيفي با استفاده از رو شهاي كدگذاري باز، محوري و انتخابي تحليل شد. نتايج ب هدس تآمده نشان
دادند، اخلاق حرف هاي معلمان داراي هشت مؤلفة اساسي است كه عبار تاند از: معنويت؛ شخصيت؛
خودشناسي؛ مسئوليت اخلاقي در قبال دان شآموزان؛ مسئوليت اخلاقي در قبال اوليا و سرپرستان؛
مسئوليت اخلاقي در قبال حرفه و همكاران؛ مسئوليت اخلاقي در قبال سازمان و اداره؛ و مسئوليت
اجتماعي. بر اساس اين يافت هها پرس شنامة بخش كمي تدوين گرديد و بين 387 نفر از معلمان
آموز شوپرورش شهر تهران كه به روش خوش هاي چندمرحله انتخاب شده بودند توزيع شد. نتايج
حاصل از بخش كمي نشان دارد، معلمان شهر تهران معتقدند مسئوليت اخلاقي در قبال اوليا بيشتر
از ديگر مؤلف هها، و مسئوليت اخلاقي در قبال سازمان و اداره كمتر از ديگر مؤلف هها رعايت م يشود.
لذا پيشنهاد م يشود مسئولان آموز شوپرورش ضمن شناخت عوامل ب ياعتمادي معلمان موجبات
اعتماد ايشان را فراهم نمايند. همچنين تدوين و معرفي منشور اخلاق حرف هاي معلمان و احصا
كدهاي رفتاري ذيل اين منشور و انعقاد ميثا قنامة اخلاقي حرف هاي معلمان در ارتقا اخلاق حرف هاي
معلمان مؤثر است.
توصيفگر فارسي
توانمندسازي حرفه اي , معلمان , دانشگاه فرهنگيان , دانشجومعلمان , چشم انداز آينده , مدل