-
شماره ركورد
343
-
پديد آورنده
يوسفي، محمد
-
عنوان مقاله
شناسايي و اولويت بندي مؤلفه هاي شهر يادگيرنده با تأكيد بر يادگيري مادام العمر
-
مشخصات ظاهري
22ص.
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
«شهر يادگيرنده » مفهومي جديد است كه هدف آن بسيج منابع براي يادگيري همة شهروندان
در تمام طول عمر و همة مكا نها است تا موجب رشد فردي، توسعة اقتصادي و انسجام اجتماعي
افراد شود. اين مفهوم ابعاد و مؤلف ههاي متفاوتي دارد كه توسط محققان و نهادهاي گوناگون استخراج
شد هاند. در اين تحقيق به بررسي ابعاد و شاخ صهاي شهر يادگيرنده از ديدگاه «شوراي يادگيري
كانادا « ،» كميسيون اروپا » و «مؤسسة يادگيري مادا مالعمر يونسكو »، و با تأكيد بر مفهوم يادگيري
مادا مالعمر پرداخته شده است. نوع پژوهش توصيفي-تحليلي و جامعة آماري پژوهش، 20 نفر از
متخصصان حوزة آموزش رسمي و استادان دانشگاهي در محدودة مطالعاتي شهر قزوين بود.
پس از جم عبندي، مؤلف ههاي نهايي شهر يادگيرنده در پنج بعد كه شامل «نظام آموز شوپرورش
رسمي « ،» يادگيري در جوامع و خانواد هها « ،» يادگيري در محل كار « ،» فناوري و كيفيت يادگيري »
و «فرهنگ يادگيري » است، استخراج و به روش «تحليل سلسله مراتبي ) »)AHP و توسط نر مافزار
«اكسپرت چويس » مورد تجزي هوتحليل قرار و اولوي تها در هر بعد مشخص شد. نتايج تحقيق نشان
م يدهند كه مه مترين ابعاد شهر يادگيرنده، يادگيري رسمي و يادگيري در جوامع و خانواد ههاست و بر
اساس آن مه مترين مؤلف هها عبار تاند از: «گسترش آموزش رسمي « ،» استفاده از مربيان آموز شديده ،»
«حمايت از آموزش گرو ههاي محروم « ،» تشويق يادگيري مداوم در خانواده و جامعه » و «يادگيري از
طريق رسان هها و فرهن گها » كه با توجه به شرايط كشور براي دستيابي به شهر يادگيرنده م يتواند در
اولويت قرار گيرد.
-
توصيفگر فارسي
شهر يادگيرنده , يادگيري مادام العمر , روش تحليل سلسله مراتبي , شاخص هاي يادگيري
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1398
-
دوره
18
-
شماره سريال
71
-
صفحه
105-126
-
ماه
پاييز
-
لينک به اين مدرک :