چكيده
زمينه و هد ف: بيشتر افراد با آسيب جسمي از عزت نفس پاييني برخورد ارند و به نوبه خود انتظاري كه براي رسيد ن به آرزوهايشان د ارند ،
پايين است. هد ف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه ابعاد عزت نفس، آرزوها و انتظارات د انش آموزان با آسيب جسمي بود .
روش بررسي: روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي بود . نمونه پژوهش مشتمل بر 71 نفر از د ان شآموزان با آسيب جسمي ) 41 پسر و 30 د ختر(
شهر شيراز بود . به منظور گرد آوري د اد هها از 3 ابزار؛ فرم كوتاه مقياس عزت نفس هر )كلي، د ني و ي ونگ، 1997 (؛ زيرمقياس عزت نفس ارتباط
با همسالان از پرس شنامه د وبوا، فلنر، براند ، فيليپس و ليز ) 1996 ( و مقياس آرزوها و انتظارات )لوبر، استوت همر- لوبر، وان كامن و فارينگتون،
1991 ( استفاد ه شد ، براي تحليل د اد ه ها نيز از ضريب همبستگي پيرسون استفاد ه شد .
نتايج: نتايج حاصل از اين پژوهش نشان د اد كه بين عز تنفس د ر خانه با آرزوها و انتظارات )اهميت كنوني اهد اف، انتظارات آيند ه نزد يك،
.)P>0/ انتظارات آيند ه د ور( د ان شآموزان با آسيب جسمي همبستگي مثبت و معناد ار بالاتري نسبت به ساير ابعاد عز تنفس وجود د ارد ) 01
نتيجه گيري: بين عزت نفس و آرزوها و انتظارات د انش آموزان با آسيب جسمي رابطه مثبت معناد ار وجود د اشت.