زمينه: بيش از 90 د رص د از كود كان آسيب د يد هشنوايي، د اراي وال دين شنوا هستن د و والد ين آ نها شيوه ارتباط با اين كو دكان را نمي د انن د.
پژوهش حاضر با هد ف بررسي تاثير آموزش مهار تهاي ارتباط موثر وال دمحور بر مهار تهاي اجتماعي كو دكان ك مشنوا انجام ش د.
4 سال - روش: در اين پژوهش، از روش نيم هآزمايشي با طرح كنترل نابرابر، استفا ده ش د و جامعه آماري در اين آزمون شامل ماد ران كودكان ك مشنواي 6
1393 بود ن د كه تع دا د 24 نفر از آ نها برحسب شرايط ورو د به پژوهش، انتخاب و به شكل تصاد في ساد ه در - شهرستان رشت د ر سال تحصيلي 94
2 گروه آزمايش و گواه جاي دهي شد ن د. براي جمع آوري داد ه ها در اين پژوهش از پرسش نامه مهار تهاي اجتماعي كود كان پيش از د بستان،
فرم وال دين )گرشام و اليوت، 1990 ( استفاد ه شد . برنامه آموزش مهار تهاي ارتباط موثر، در 8 جلسه با مشاركت والد ين د انش آموزان ك مشنوا به
گروه آزمايش ارايه ش د، درحالي كه گروه گواه، آموزشي د ر اين زمينه دريافت نكرد ن د.
يافت هها: براي تحليل داد هها از آزمون تحليل كوواريانس استفاد ه شد . دا د ههاي حاصل از تحليل كوواريانس نشان داد كه در مرحله پس آزمون،
بين 2 گروه آزمايش و گواه، از نظر مهار تهاي اجتماعي كود كان كم شنوا، تفاوت معناد اري وجود د ار د و آموزش مهار تهاي ارتباط موثر
001/0 ( موثر است. همچنين نتايج نشان داد كه آموزش
توصيفگر فارسي
مهارت ارتباط موثر , والدين , كم شنوا , مهارت هاي اجتماعي
توصيفگر لاتين - جزئيات
عنوان نشريه
تعليم و تربيت استثنايي
وضعيت نشر - جزئيات
سال
1394
دوره
15
جلد
6
شماره سريال
134
صفحه
45-55
ماه
شهريور
لينک به اين مدرک :