-
شماره ركورد
793
-
پديد آورنده
نظامي، مينا
-
عنوان مقاله
تحليل چندسطحي رابطة انگيزش تحصيلي، ادراك دانش آموزان از جوّ مدرسه و احساس كارامدي و رضايت شغلي معلمان
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
هدف مطالعة حاضر بررسي عوامل مؤثر بر انگيزش تحصيلي دان شآموزان در دو سطح دان شآموز و
مدرسه بود. بدين منظور 500 دان شآموز دختر دورة دوم متوسطه )پاية يازدهم( شاخة نظري و 200 معلم
زن مربوط به 20 كلاس مدارس مختلف به روش نمون هگيري چندمرحل هاي انتخاب شدند. دان شآموزان،
پرس شنام ههاي ادراك دان شآموزان از جوّ مدرسه )نسخة 2016 دانشگاه دلاوير(، و انگيزش تحصيلي
هارتر و معلمان نيز پرس شنام ههاي احساس كارآمدي و رضايت شغلي معلمان را تكميل كردند. بر طبق
مدل غيرشرطي، 8 درصد از واريانس ادراك دان شآموزان از جوّ مدرسه توسط عوامل سطح مدرسه و 92
درصد توسط عوامل سطح دان شآموز تبيين م يشود كه نشا ندهندة تغييرپذيري كافي متغير وابسته
)انگيزش تحصيلي( در بين سطوح مختلف است و كاربرد روش تحليل چندسطحي براي داد هها لازم و
مفيد است، اما با ورود پي شبي نهاي سطح دان شآموز و مدرسه و بررسي رابطة آ نها با متغير وابسته، ميزان
تبيين در مدل كامل در مورد متغيرهاي سطح دان شآموز به 8 و در مورد سطح مدرسه به 9 تغيير يافت
هرچند معناداري آزمو نهاي عرض از مبدأ و واريانس بي نكلاسي و درو نكلاسي نشان داد كه انگيزش
تحصيلي چه قبل از ورود متغيرها و چه بعد از ورود متغيرهاي دو سطح داراي تغييرپذيري كافي است. در
سطح دان شآموز، متغير ادراك از جوّ مدرسه ب هطور معناداري توانست انگيزش تحصيلي دان شآموزان را
پي شبيني كند. رضايت شغلي و احساس كارآمدي معلمان در سطح مدرسه نتوانستند پي شبين معناداري
براي انگيزش در اين سطح باشند. به دليل معناداري ادراك از جوّ مدرسه، شايسته است تا با ارتقا اين
متغير، انگيزش تحصيلي دان شآموزان را بهبود ببخشيم.
-
توصيفگر فارسي
انگيزش تحصيلي , ادراك دانش آموزان از جوّ مدرسه , رضايت شغلي و كارامدي معلمان
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1400
-
دوره
20
-
جلد
1
-
شماره سريال
77
-
ماه
بهار
-
لينک به اين مدرک :