-
شماره ركورد
795
-
پديد آورنده
علي ميرزايي ، مولود
-
عنوان مقاله
تأثير محل سكونت داوطلب بر كاركرد افتراقي سؤالهاي رياضي گروه آزمايشي رياضي و فني كنكور سراسري 1396
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
به دليل تفاو تهاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و زباني در استا نهاي مختلف كشور، سؤا لهاي
آزمون سراسري ورودي دانشگا هها، ممكن است براي همة استا نها ه مارز نباشد، كه مقايس هها را
غيرمنصفانه م يكند. هدف اين مطالعه بررسي تأثير استان محل سكونت آزمودني ب هعنوان منبعي
براي كاركرد افتراقي سؤال است. به اين منظور داد ههاي مادة امتحاني رياضي گروه آزمايشي
علوم رياضي و فني در آزمون سراسري 1396 مورداستفاده قرار گرفت. تقريباً نمون هاي به حجم
1000 نفر از هر استان انتخاب شد. تحليل عاملي چندسطحي آميخته، استا نها را در 3 طبقة
همگن قرار داد كه نشان م يدهد آزمودن يها در استا نها الگوي پاسخ مشابه ندارند و بنابراين
محل سكونت آزمودني يكي از منابع كاركرد افتراقي سؤال است. مقايسة تعقيبي طبقات همگن
آزمودن يها در مدل چندسطحي آميخته نشان داد كه گرو ههاي سني نيز يكي از عوامل مؤثر بر
عملكرد متفاوت آزمودن يها در استا نها است. در اين پژوهش، نسبت مردان و زنان در طبق ههاي
مكنون يكسان است، بنابراين جنسيت آزمودني نم يتواند از دلايل كاركرد افتراقي سؤال باشد. بيان
اينكه آزمودن يها در يك گروه )مثلاً مردان(، به سؤال داراي كاركرد افتراقي متفاوت پاسخ م يدهند،
منجر به ديد كليش هاي در مورد سؤال م يشود كه به نفع همة اعضاي گروه )مردان( است. بنابراين،
اگر ابتدا طبق ههاي مكنون تشكيل شود و سپس تفاوت ويژگي آزمودن يها در طبق هها موردبررسي
قرار گيرد، منجر به تحليل آموزند هتري از كاركرد افتراقي م يشود.
-
توصيفگر فارسي
عدالت آموزشي , منابع كاركرد افتراقي سؤال , تحليل عاملي چندسطحي آميخته
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1400
-
دوره
20
-
جلد
1
-
شماره سريال
77
-
ماه
بهار
-
لينک به اين مدرک :