-
شماره ركورد
801
-
پديد آورنده
مظفري پور، روح اله
-
عنوان مقاله
بررسي نظريۀ اخلاق اشيا و عامليت فناوري و پيامدهاي آن در تعليم وتربيت
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
هدف اصلي اين مقاله بررسي نظريۀ اخلاق اشيا و عامليت فناوري بر اساس انديش ههاي
پاوول پيتر فربيك و بررسي پيامدها و دلال تهاي آن در تعلي موتربيت است. براي اين منظور از
روش استنتاجي استفاده شده است. در ابتدا انديش ههاي فِربيك بررسي شده و سپس دربارۀ
پيامدهاي تربيتي آن بحث شده است. فربيك، بر پايۀ نظريۀ وساطت در پساپديدارشناسي، اعتقاد
دارد كه دو مؤلفۀ قصدمندي و آزادي كه براي عمل اخلاقي لازم است ميان انسان و مصنوعات
تقسيم شده است؛ يعني، مصنوعات در قصدهاي انسان و نيز در آزادي انسان شري كاند. ازنظرِ او
انسان استقلال دارد، ولي استقلال او كامل نيست. او ازجمله به فناور يهاي ترغي بكننده و هوشِ
محيطي اشاره م يكند كه چگونه انسان را به تصمي مگير يها و اعمال خاصي ترغيب م يكنند.
عامليت انسان با مصنوعات و فناور يها تركيب م يشود. بنا بر نتايج اين پژوهش، در برنام هريز يها
و تصمي مگير يهاي تربيتي نيز به عامليت تركيبي و نقش تأثيرگذار و اخلاقي فناور يها بايد توجه
كرد. توج هكردن به مباني فناورانۀ تربيت ضروري به نظر م يرسد. تربيت اخلاقي در جامعۀ فناورانه
نياز به بازنگري و بازانديشي دارد. مسئوليت طراحي فناور يهاي آموزشي بسيار مه متر خواهد بود.
فناور يهاي آموزشي م يتوانند در جايگاه فناوري تربيتي عمل كنند. با توجه به نقش فناور يهاي
ترغي بكننده در شك لدادن به رفتار انسان، م يشود از اين فناور يها در شك لدادن به رفتار و
عادات كودكان و نوجوانان استفاده كرد و بخشي از تربيت را به مصنوعات سپرد.
-
توصيفگر فارسي
اخلاق اشيا , عامليت فناوري , فربيك , تعليم و تربيت , فناوري هاي ترغيب كننده
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1400
-
دوره
20
-
جلد
2
-
شماره سريال
78
-
ماه
تابستان
-
لينک به اين مدرک :