-
شماره ركورد
824
-
پديد آورنده
يوسفي افراشته، مجيد
-
عنوان مقاله
مقايسه اثربخشيݡ نقاشي درماني و بازي درمانيݡ گروهيݡ بر اضطراب و حرمت خود دانش آموزان با اختلال نارساييݡ توجه/بيش فعالي
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
زمينه و هدف: اخت الل نارسايي توجه/ بيش فعالي، از شايع ترين اختلال هاي كودكان است كه سازگاري كلي زندگي را
مختل مي كند. پژوهش حاضر با هدف مقايسه اثربخشي بازي درماني گروهي و نقاشي درماني بر اضطراب و حرمت خود
دانش آموزان پسر با اخت الل نارسايي توجه/ بيش فعالي در مقطع ابتدايي انجام شده است.
روش: پژوهش از نوع پژوهش هاي كاربردي بود كه به شيوه شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون-پس آزمون با گروه كنترل
انجام شد. جامعه آماري شامل دانش آموزان با اخت الل نارسايي توجه/ بيش فعالي نواحي 1 و 2 سنندج در سال تحصيلي
98-99 بود كه در 3 گروه 15 نفري قرار گرفتند. آزمودني هاي گروه يكم، يك دوره 10 جلسه اي به صورت 2 جلسه در
هفته تحت مداخله بازي درماني گروهي قرار گرفتند. آزمودني هاي گروه دوم نيز 10 جلسه تحت مداخله نقاشي درماني قرار
گرفتند، در حالي كه آزمودني هاي گروه كنترل هيچ مداخله اي دريافت نكردند. در اين پژوهش براي گردآ وري داده ها از
پرسشنامه حرمت خود كوپراسميت ) 1967 ( و پرسشنامه اضطراب اسپنس نسخه ي كودكان ) 1999 ( استفاده شد. براي
تحليل داده ها، تحليل كوواريانس تك متغيري به كار رفت.
يافته ها: نتايج نشان داد كه كه بازي درماني گروهي نسبت به نقاشي درماني، تأثير بيشتري در كاهش اضطراب
دانش آموزان پسر مقطع ابتدايي با اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي دارد. همچنين يافته ها نشان داد، بازي درماني گروهي
بر افزايش حرمت خود مؤثر بود، اما نقاشي درماني تأثيري نداشت.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج به دست آمده مي توان از بازي درماني گروهي و نقاشي درماني در جهت كاهش اضطراب
و افزايش حرمت خود دانش آموزان پسر مقطع ابتدايي با اخت الل نارسايي توجه/ بيش فعالي به عنوان يك روش درماني
استفاده كرد.
-
توصيفگر فارسي
اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي , اضطراب , بازي درماني گروهي , حرمت خود , نقاشي درماني
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
تعليم و تربيت استثنايي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1400
-
دوره
21
-
جلد
2
-
شماره سريال
162
-
صفحه
37-48
-
ماه
خرداد و تير
-
لينک به اين مدرک :