-
شماره ركورد
846
-
پديد آورنده
حسيني، ساناز بيگم
-
عنوان مقاله
نقش مداخله مبتني بر تعامل والد-كودك در درمان كودك با اختلال هيجاني رفتاري
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
زمينه و هدف: اختلالات هيجاني رفتاري نتيجه انواع آسيب هاي روان شناختي در طي دوره تحول به خصوص دوره
كودكي اوليه است كه رفتارهاي ضدّ اجتماعي، اختلال در عملكرد تحصيلي و اجتماعي را در سنين بعدي به دنبال دارد.
الگوهاي تعاملي خانواده ها با كودكان، ازجمله عوامل مؤثر بر فرآيند تحول و سلامت روان كودك در سنين نوجواني و
بزرگسالي و مداخلات مبتني بر اصلاح تعاملات والد-كودك جزو درمان هاي كارآمد در درمان اين اختلالات است.
بدين ترتيب، هدف از اين مطالعه مروري، بررسي شواهد درمان هاي مبتني بر تعامل والد-كودك و اثربخشي اين درمان ها
بر انواع اختلالات روان شناختي در كودكان و همچنين بررسي ابعاد و ويژگي هاي آنها است.
روش: اين مطالعه از نوع مروري روايتي است كه طي آن مطالعات انجام شده درباره نقش تعامل والد كودك در بهبود
انواع اختلالات هيجاني رفتاري مورد بررسي عميق قرار گرفته و در پايان نتيجه گيري لازم انجام شده است.
نتيجه گيري: نتايج بررسي پژوهش هاي انجام شده در اين حيطه مبين اثربخش و كارآمد بودن الگوهاي درماني مبتني بر
تعامل والد كودك بر گستره وسيعي از اختلالات هيجاني رفتاري درون نمود و برون نمود بوده است، بدين ترتيب، مداخلات
بايد بر كيفيت روابط بين والدين و كودك براي ارائه ي طرح درماني تأ كيد كنند. به همين منظور در اين مقاله، با بيان ويژگي هاي
كودك با اختلال هيجاني رفتاري و بررسي كيفيت روابط كودك با والد، مدل درماني كارآمد و مفيد جهت بهبود تعاملات و
روابط ارائه شده كه به عنوان يك روش مكمل و پيشگيرانه در حيطه آموزش و درمانگري، قابليت استفاده دارد.
-
توصيفگر فارسي
روابط والد-كودك , كودكان با اختلال هيجاني رفتاري , مداخله تعامل والد-كودك
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
تعليم و تربيت استثنايي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1400
-
دوره
21
-
جلد
5
-
شماره سريال
165
-
صفحه
9-24
-
ماه
آذر و دي
-
لينک به اين مدرک :