-
شماره ركورد
847
-
پديد آورنده
حافظي، اكرم
-
عنوان مقاله
تأثير آموزش مفاهيم رياضي بر افزايش مهارت هاي رياضي كودكان و دانش آموزان با اختلال طيف اُتيسم با روش تحليل كاربردي رفتار
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
زمينه و هدف: محدوديت هاي موجود در حيطه ي شناسايي راهبردهاي مؤثر به منظور رفع مشكلات رياضي در كوكان
و دانش آموزان با اخت الل طيف اُتيسم و مشكلاتي كه ا كثر آنان در مهارت هاي مرتبط با رياضي با آن روبه رو هستند، لزوم
پژوهش و افزايش توجه به اين حيطه را روشن مي كند. هدف اين پژوهش، بررسي اثربخشي آموزش مفاهيم پايه اي
رياضي بر افزايش مهارت هاي رياضي كودكان و دانش آموزان با اخت الل طيف اُتيسم با روش تحليل كاربردي رفتار بود.
قرار )AB روش: پژوهش حاضر از حيث هدف، كاربردي و در زمره ي طرح هاي شبه آزمايشي تك موردي )از نوع طرح
دارد. جامعه آماري اين پژوهش كليه دانش آموزان با اخت الل طيف اُتيسم با عملكرد بالاي آموزشگاه كودكان استثنايي
نيمروز واقع در منطقه 2 شهر تهران بود. با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس، 3 دانش آموز با اخت الل طيف اُتيسم با
عملكرد بالا انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه گارز، آزمون كي مت و برگه ثبت داده ها بود. براي تجزيه و تحليل
داده ها از آمار توصيفي استفاده شد.
يافته ها: 13 جلسه مداخله صورت گرفت كه پس از آن در 1 جلسه فراواني متغيرها ثبت شد. نتايج نشان داد كه
مهارت هاي رياضي در هر يك از آزمودني ها بعد از مداخله، افزايش يافت. دو هفته پس از آخرين جلسه مداخله،
2 جلسه ي پيگيري نيز در نظر گرفته شد كه روند كاهش متغيرها را نشان داد.
نتيجه گيري: در آموزش رياضي براساس روش تحليل كاربردي رفتار اين امكان فراهم مي شود كه مفاهيم رياضي
به صورت خُرد خُرد آموزش داده شود. در اين روش، استفاده از تقويت كننده ها و كارت هاي آموزشي باعث مي شود كه
روند آموزش مفاهيم رياضي جذاب تر شده و كمتر خسته كننده باشند، تا به مرور زمان مهارت هاي رياضي افزايش يابد.
-
توصيفگر فارسي
آموزش رياضي , اختلال طيف اُتيسم , افزايش مهارت هاي رياضي , روش تحليل كاربردي رفتار
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
تعليم و تربيت استثنايي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1400
-
دوره
21
-
جلد
5
-
شماره سريال
165
-
صفحه
25-37
-
ماه
آذر و دي
-
لينک به اين مدرک :