خواندن در افراد با نشانگان دان: "مسير ديداري" يا "مسير واج شناختي"؟
يادداشت - جزئيات
چكيده
زمينه و هدف: بسياري از افراد با نشانگان دان خواندن را تا حدودي ياد مي گيرند ولي نحوه يادگيري خواندن در آنها،
در بين پژوهشگران جاي بحث بوده است. برخي از پژوهشگران مدعي بودند كه با توجه به نقايص واج شناختي افراد
تكيه » مسير ديداري « با نشانگان دان و توانايي هاي ديداري-فضايي قوي تر اين افراد، آنها براي يادگيري خواندن بر
نيز در يادگيري خواندن نقش دارد. هدف مقاله حاضر بررسي » مسير واج شناختي « دارند و برخي ديگر، نشان دادند كه
در يادگيري و آموزش خواندن به افراد با نشانگان دان است. » مسير واج شناختي « و » مسير ديداري « و مقايسه نقش
مواد و روش: روش پژوهش حاضر مروري است، 50 مقاله پيشگام و جديد مرتبط با اين موضوع از پايگاه هاي
بررسي شدند. Emerald و Springer، Wiley، Elsevier، Taylor and Francis، SAGE Publications
نتايج: بسياري از افراد با نشانگان دان مي توانند خواندن را دست كم در سطح كلمه ياد بگيرند. بااين حال،
براي خواندن » مسير واج شناختي « پرا كندگي هاي زيادي در اين زمينه وجود دارد. افراد با نشانگان دان در استفاده از
است. بااين حال، هر دو مسير در يادگيري خواندن » مسير ديداري « دچار مشكل هستند و اتكا آنها در خواندن بيشتر بر
پررنگ تر است. » مسير ديداري « نقش دارند، گرچه نقش
نتيجه گيري: براي آموزش خواندن به افراد با نشانگان دان، مي توان هم از روش آموزش كل خواني كلمه كه مبتني بر
است، استفاده كرد ولي تركيب اين دو روش، » مسير واج شناختي « است و هم از روش آوايي كه مبتني بر » مسير ديداري «
كودك فقط قادر خواهد بود كلمات آموزش داده شده را بخواند ولي » مسير ديداري « كارايي بيشتري دارد؛ زيرا با اتكا به
براي خواندن كلمات جديد، او به دانش حرف-صدا نيز نياز دارد.
توصيفگر فارسي
خواندن , روش كل خواني كلمه , روش آوايي , مسير ديداري , مسير واج شناختي , نشانگان دان