نقش معلمان در توسعه و پرورش ذهن دانش آموز در كلاس درس؛ ارائۀ يك الگو
يادداشت - جزئيات
چكيده
هدف از پژوهش حاضر ارائۀ الگو از نقش معلمان در توسعه و پرورش ذهن دان شآموزان در كلاس
درس در دورۀ ابتدايي است. براي رسيدن به اين هدف، از روش كيفي-اسنادي استفاده شده است.
كليۀ اسناد و مدارك مرتبط با كليدواژ ههاي تخصصي در حوزۀ پرورش ذهن در پايگا ههاي علميِ
معتبر و وبگا ههاي مرتبطِ علمي-پژوهشي، و انتشارات داخل و خارج، تعداد 411 اثر، جامعۀ موردنظر
در اين پژوهش بودند. بر مبناي اشباع نظري و نمون هگيري هدفمندِ مبتني بر ملاك، درنهايت 67
سند انتخاب شد. سپس، با استفاده از في شبرداري ب هصورت تكي و موج يشكل از نمون ههاي انتخابي،
پايگاهِ اطلاعاتي فراهم شد و فرايند تحليل محتواي استقرايي با خواندن خط به خطِ جملات و اجراي
مراحل كدگذاري به شيوۀ دستي آغاز شد. درنهايت يافت هها در سه مرحله استخراج شدند. درنتيجه،
87 خرد همقوله در زيرِ هفت مقولۀ مياني جايابي شدند كه آ نها نيز حولِ دو مقولۀ اصلي با عنوان
خودپرورشي معلم )اخلاقي-رفتاري؛ دانشي-علمي-پژوهشي؛ مهارتي-توانمندي(، و توسعه و پرورش
ذهن )توسعۀ شناختي؛ توسعۀ فراشناختي؛ شك لدهي عادات سالم ذهني؛ خودآگاهي( دست هبندي
شدند. براي اعتباريابي مراحل كدگذاري از بررسي رواييِ همكار بهره گرفته شد. در اين زمينه ميزان
توافق 89 درصد بود. همي نطور براي اعتباريابي الگو از ديدگاهِ متخصصان، كه ب هصورت هدفمند 14
نفر انتخاب شده بودند، بهره گرفته شد و از اين طريق مقدار عددي س يو يآر )بالاي 51 درصد(
و مقدار ميانگين عددي قضاو تها )مساوي يا بيشتر از 57 / 1( به دست آمدند. در پايان به بحث و
نتيج هگيريِ يافت هها و كاربس تهاي آن با توجه به نقش معلم با ارائۀ الگوي مفهومي پرداخته شد.
توصيفگر فارسي
خودپرورشي معلم , توسعه و پرورش ذهن , توسعۀ شناختي , توسعۀ فراشناختي , عادات سالم ذهني , خودآگاهي