-
شماره ركورد
875
-
پديد آورنده
كشاورزي، فهيمه
-
عنوان مقاله
طراحي چارچوب شايستگي هاي حرفه اي معلمان كارآفرين
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
هدفِ اين پژوهش، با درك اهميت تأثير معلمان در ايجاد تغيير و تحول در عرصۀ آموزش،
ب هخصوص در ابعاد عملي و مهارتي، طراحيِ چارچوب شايستگي هاي حرفه اي معلمان كارآفرين
بود. رويكردِ پژوهش كيفي و روش به كار گرفت هشده مطالعۀ موردي است. مشاركت كنندگان
بالقوۀ پژوهش شامل كارآفرينان موفق در عرصۀ آموزش، ب هويژ ه معلماني كه در اين زمينه
تجربه و تخصص لازم را داشتند، و متخصصان برنامۀ درسي بودند. انتخاب مشاركت كنندگان با
استفاده از رويكرد هدفمند و با روش نمونه گيري گلول هبرفي و با استفاده از معيار اشباعِ نظريِ
داد هها براي تعيين تعداد مشاركت كنندگان انجام شد. براي استخراج چارچوب شايستگي هاي
حرفه اي معلمان كارآفرين از مصاحبۀ نيم هساختاريافته و بررسي منابع و متون مرتبط استفاده
شد. همچنين با استفاده از روش تحليل مضمون، مضامين پايه، سازما ندهنده و فراگير
حاصل شدند. براي اعتباريابي داد هها از روش هاي قاب لقبول بودن و قابل اعتمادبودن استفاده
شد. چارچوب اوليه، شامل 57 مضمون پايه و چهار مضمون سازما ندهنده )شايستگي هاي
شخصيتي، شايستگ يهاي تدريس، شايستگي هاي اجتماعي و شايستگي هاي حرفه اي(،
حول مضمون فراگير شايستگي هاي حرفه اي معلمان كارآفرين سازماندهي شد. گفتني است
مضامين استخرا جشده به هم مرتبط و درهم تنيده اند، يعني معلمان اگر بخواهند در چارچوب
شايستگ يهاي حرفه اي معلمان كارآفرين قرار گيرند، بايستي اين شايستگ يها را در كنار هم
داشته باشند و آ نها را باهم رشد و توسعه دهند و نظام آموزشي بايد شرايط و زمينه هاي
مناسب با اين چارچوب سازمانده يشده را فراهم سازد.
-
توصيفگر فارسي
معلم كارآفرين , شايستگي حرفه اي , كارآفريني , آموزش و پرورش , كارآمدي
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1400
-
دوره
20
-
شماره سريال
80
-
صفحه
35-54
-
ماه
زمستان
-
لينک به اين مدرک :