-
شماره ركورد
977
-
پديد آورنده
علي پور، محمدرضا
-
عنوان مقاله
تهديدها و فرصتهاي بين المللي شدن و بومي سازي برنامه هاي درسي در نظام آموزشي ايران در دو دهة اخير و ارائة راهكارهاي پيشنهادي
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
اين پژوهش با هدف بررسي تهدي دها و فرص تهاي بي نالملل يشدن و بوم يسازي برنام ههاي درسي
در نظام آموزشي ايران در دو دهة اخير و ارائة راهكا رهاي پيشنهادي انجام شده است. روش پژوهش
سنتزپژوهي و طبق ش شمرحل هايِ روبرتسون است و جامعة پژوهش شامل كلية مقالات علمي معتبر
درزمينة بي نالملل يشدن و بوم يسازي برنامة درسي در نظام آموزشي ايران در دو دهة اخير م يشود.
روش نمون هگيريِ آن هدفمند و ابزار جم عآوري داد هها فهرست ساختة محقق است. در اين پژوهش
ابتدا نياز مطالعاتي درزمينة تهدي دها و فرص تهاي بي نالملل يشدن و بوم يسازي برنام ههاي درسي،
در نظام آموزشي ايران، شناسايي شد. سپس منابع مرتبط با آن جس توجو شد. معيار مرتب طبودن
منابعِ پژوهش اجراي آ نها در بازة زماني سا لهاي 1380 تا 1397 بود. داد ههاي جم عآور يشده
ب هصورت كدگذاري باز و محوري تحليل شدند و در ادامه، يافت ههاي پژوهش نيز در قالب پاسخ به
سؤا لهايِ پژوهش پردازش، تفسير و جم عبندي شدند. طبق يافت ههاي پژوهش، نظام آموزشي ايران
در بي نالملل يشدن و بوم يسازي برنامة درسي با تهديدهاي عمد هاي مثل انعطاف نداشتن اهداف برنامة
درسي، تمركزگرايي، علم استعماري و تضاد ارزشي و همچنين فرص تهايي ازجمله شناخت فرهنگ
ملل، ار جگذاري به ميراث تمدن غرب، جذب استادان دارايِ مدارج علمي بي نالمللي و توجه به مباني
فلسفي اسامي روب هرو بوده و همچنين براي تبديل تهديدها به فرصت راهكارهايي مثلِ يادگيري
بيشتر زبان انگليسي و گنجاندن حقوق بشر و دمكراسي در برنامة درسي ارائه كرده است.
-
توصيفگر فارسي
جهاني شدن , بومي سازي , بين المللي شدن , برنامة درسي , تهديدها , فرصتها
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1401
-
دوره
21
-
جلد
1
-
شماره سريال
81
-
صفحه
47-70
-
ماه
بهار
-
لينک به اين مدرک :