-
شماره ركورد
416
-
پديد آورنده
اسكندري، بهاره
-
عنوان مقاله
اثربخشي مداخله سبكهاي پردازش حسي بر افزايش خودكارآمدي والدگري و رابطه والد-كودك در كودكان با اختلال طيف اتيسم
-
مشخصات ظاهري
8ص.
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
زمينه: پردازش حسي فرآيندي است كه طي آن نظام عصب شناختي درون دادهاي عصبي را دريافت كرده و به آن پاسخ مي دهد. در برخي
شرايط باليني، مانند اختلال طيف اتيسم، پرداز شهاي حسي مختل مي شوند. اختلال اتيسم نوعي اختلال عص بتحولي با نقص در ارتباطات،
تعاملات اجتماعي و الگو هاي رفتاري يا علايق تكراري است. خودكارآمدي والديني به اين اشاره دارد كه والدين چقدر نسبت به اداره كردن
مشكلات كودكان شان اعتمادبه نفس دارند. والدين كودكان با اختلال طيف اتيسم در مقايسه با والدين كودكان عادي با سطوح بالاتر استرس
مواجه هستند و رابطه والد-كودك با مشكلات بيشتري مواجه م يشود.
روش: نمونه پژوهش 8نفر از مراجعاني بودند كه معيارهاي ورود به پژوهش را داشتند. در ابتدا پرسش نامه پروفايل حسي، مقياس خوداثرمندي
والديني و مقياس رابطه والد-كودك تكميل شد. پس از آن مادران مداخله حسي را دريافت و روي كودك اجرا كردند. داده ها با استفاده از
روش استاندارد ميانگين و درصد بهبودي تحليل شد.
يافت هها: درصد بهبودي پس از پايان مداخله در مرحله پيگيري براي هر كدام از مقيا سها محاسبه شد. درصد بهبودي به طور ميانگين براي
7- درصد است. به طور كلي افزايش معناداري در هيچ كدام از 2مقياس / 19 - درصد و براي رابطه والد-كودك 22 / خودكارآمدي والدگري 45
مشاهده نشد.
نتيجه گيري: مداخله پردازش حسي تاثيري در افزايش خودكارآمدي والدگري يا رابطه والد-كودك ندارد. به اين معنا كه بهبودي كه به
علت مداخله پردازش حسي در عملكرد حسي كودكان با اختلال طيف اتيسم ايجادشد، منجربه افزايش خودكارآمدي مادر يا بهبود رابطه مادر
و كودك نخواهد شد.
-
توصيفگر فارسي
سبك هاي پردازش حسي , خودكارآمدي والدگري , رابطه والد-كودك , كودكان با اختلال طيف اتيسم
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
تعليم و تربيت استثنايي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1395
-
دوره
16
-
جلد
1
-
شماره سريال
138
-
صفحه
14-21
-
ماه
فروردين و ارديبهشت
-
لينک به اين مدرک :